Cum se modifică întâlnirea dintre doi oameni într-o rețea de socializare?
Până la apariția acestor rețele, orice om era obișnuit ca, la o întâlnire, să perceapă persoana completă a altcuiva. Acum, datorită (sau din cauza) rețelelor, putem să ne „întâlnim” cu cineva doar prin intermediul ecranelor, ceea ce aduce o seamă de proiecții inconștiente.
Oare un urmăritor din rețea atribuie și un corp unui urmărit?, se întreabă Mihnea Măruță în capitolul 4 din cartea sa. Cu alte cuvinte, nu cumva mintea noastră e „setată” să atribuie și un referențial (o prezență reală) unui nume?
În continuarea discuției lor, Dragoș Stanca îl întreabă pe Mihnea Măruță la ce s-a gândit când a scris că „o rețea virtuală induce oricărui nod o dublă iluzie de centralitate” și că „fiecare ecran e deopotrivă scenă și lojă, lupă și ochean întors”.
„Am încercat să-mi imaginez cum ar arăta un monument al unei rețele de socializare. Dacă am încerca să reprezentăm tridimensional Facebook sau Twitter și dacă ne-am imagina că fiecare telefon mobil e o oglindă, cum am reprezenta acest lucru?”, răspunde autorul cărții.
Tot în această secțiune a discuției, Mihnea Măruță detaliază ideea că, din cauza rețelelor, stabilizarea de sine a unui adolescent sau a unui tânăr se amână. Cristalizarea unei personalități autonome este afectată de continua reflectare a unui utilizator în identitatea virtuală pe care și-o creează într-o rețea de socializare.
În finalul discuției despre capitolul 4, Dragoș Stanca îi cere să explice conceptul de hiperreal, concept lansat de filosoful francez Jean Baudrillard și pe care Mihnea Măruță îl folosește pe larg în această carte.
Pe YouTube puteți „sări”, via time codes, la partea din discuție care vă interesează mai mult:
00:00 „O rețea virtuală induce oricărui nod o dublă iluzie de centralitate”.
01:33 Cum se modifică întâlnirea cu Celălalt într-o rețea de socializare, dat fiind că întâlnirea se petrece prin intermediul unui ecran.
04:00 Modificarea impresiei despre un om prin prisma opiniilor din rețea.
05:30 Oare atribuim și un corp unei prezențe virtuale, unui nume pe care-l întâlnim doar în rețea?
06:15 Ce este „iluzia corpului”. De ce asta contribuie la proliferarea fenomenului „fake news”.
07:40 Cum ar arăta, tridimensional, un monument al unei rețele de socializare? Dacă fiecare telefon mobil ar fi o oglindă, cum am reprezenta o rețea?
10:00 Într-o rețea, modificarea și ajustarea de sine sunt determinate de feedback-ul primit de la urmăritori.
12:59 Reflectarea în propria identitate virtuală amână stabilizarea propriei identități.
16:45 Ce este hiperrealul. Care sunt criteriile hiperrealului.
19:07 Exemplu de hiperreal: dragonul coreean creat prin Augmented Reality.